FrågaARKIVÖvrigt27/05/2020

Skillnad mellan begreppen skall och bör.

Vad är skillnaden mellan skall och bör?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Skall:

Innebär att du skall göra något för att inte exempelvis göra något olagligt. Som att du skall betala för maten annars blir du anklagad för snatteri eller stöld. Eller att du skall skriva ett skriftligt avtal vid ditt husköp för att avtalet skall bli bindande. På så vis är när du skall göra något ett måste på att du skall eller inte skall genomföra en handling.

Bör:

Innebörden av bör är däremot en annan. När det står att du bör vidta en handling är det mer ett syfte att rekommendera dig genomföra något. Som att du bör tvätta händerna när du kommer innanför dörren. Det är på så sätt en uppmaning men inte ett strikt förbud till att göra något annat.

Slutsats:

Skillnaden mellan begreppen är alltså att när man skall göra något så måste du göra det medan om det står att du bör göra något så är det mer att det är en rekommendation för dig att göra något. Det senare begreppet ger därmed större möjligheter till att göra en annan handling än de första som är mer strikt.

Jag hoppas nu att jag har kunnat klargöra huruvida du skall tolka begreppen. Har du följdfrågor eller andra frågor så tveka inte på att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare