FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/02/2020

Skillnaden mellan äganderätt och giftorätt

Hej!

Jag ligger snart i skilsmässa och har en fastighet som jag fått i gåva av min farbror. I gåvobrevet stipuleras att det är enskild egendom, att den ej omfattas av rådighetsinskränkningar och ej heller bli föremål för övertaganderätt osv. Så långt är allt i sin ordning men gåvobrevet avslutas "Med detta övergår äganderätten till (mitt namn) per den...".

Kan avslutningsmeningen med ordet "äganderätt" göra att det tolkas som något annat än enskild egendom?

Tack på förhand och för en väldigt bra och nyttig sajt!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till äktenskapsbalken (ÄktB).

Skillnaden mellan äganderätt och giftorätt

Det är viktigt att inte blanda ihop begreppen äganderätt och giftorätt, och därmed enskild egendom. Äganderätt är ett generellt juridiskt begrepp som ger innehavaren en rätt till ett visst objekt, till exempel möjligheten att förfoga över eller sälja objektet. Giftorätt är ett endast familjerättsligt begrepp och är endast ett framtida anspråk på viss egendom. Giftorätt påverkar inte äganderätten. Giftorätt, och enskild egendom, reglerar endast vad som ska ingå i en framtida bodelning. Det reglerar inte vem av makarna som äger viss egendom.

Din situation

All egendom som makarna äger är giftorättsgods i den mån det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Detta innebär alltså att egendomen kommer att ingå i en framtida bodelning, men det påverkar inte äganderätten under äktenskapet. Egendom kan bli enskild genom till exempel ett villkor i ett gåvobrev (7 kap. 2 § ÄktB). Detta innebär att den egendomen ska hållas utanför bodelningen, oavsett vem av makarna som äger den.

Detta innebär alltså att fastigheten du fått i gåva med villkoret att den ska vara enskild egendom inte ska ingå i en framtida bodelning. Din make kan därmed inte göra anspråk på den i bodelningen.

Formuleringen du nämner i gåvobrevet ska inte ställa till något problem. I enlighet med gåvobrevet övergick äganderätten till dig. Huruvida fastigheten ska ingå i en bodelning beror på giftorätten och inte på äganderätten.

Slutsats

Slutsatsen är alltså att äganderätten övergick till dig i enlighet med gåvobrevet. Eftersom det även finns villkorat i gåvobrevet att fastigheten ska vara enskild egendom ska den inte ingå i en bodelning, eftersom äganderätt och giftorätt inte ska blandas ihop.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare