Skillnaden mellan arbetsgivarintyg, tjänstgöringsintyg och tjänstgöringsbetyg?

Hej

Det blev lite missuppfattningar med två arbetsgivare angående arbetsgivarintyg, tjänstgöringsintyg och tjänstgöringsbetyg. Snälla kan ni förtydliga vilket som är vilket?

Vid ett tillfälle så sa en av arbetsgivarna att arbetsgivarintyg kan ses också som tjänstgöringsintyg. Samma person sa vid ett annat tillfälle att tjänstgöringsINTYG och tjänstgöringsBETYG är en och samma sak.

Den andra arbetsgivaren menar också att tjänstgöringsintyg och tjänstgöringsbetyg är en och samma sak.

Jag har jobbar hos båda längre än 1,5 år.

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att dessa begrepp kan vara något förvirrande, och jag kommer att gå igenom dessa nedan för dig.

Arbetsgivarintyg:

Ett arbetsgivarintyg är ett intyg där arbetsgivaren intygar den anställdes anställningstid och befattning. Arbetsgivarintyget kan även benämnas som arbetsintyg eller löneintyg. Detta intyg finns bland annat för att bedöma en före detta anställds ersättning hos A-kassan.

Tjänstgöringsintyg:

Ett tjänstgöringsintyg är mer omfattande än ett arbetsgivarintyg, och sträcker sig ofta över hela anställningsperioden. Förutom vilka datum anställningen gällde samt vilka befattningar den anställde haft hos arbetsgivaren, så redogörs det ofta i detta intyg vilka arbetsuppgifter den anställde hade.

Tjänstgöringsbetyg:

Efter en anställning varat längre än sex månader kan den anställde även begära ett tjänstgöringsbetyg. Detta betyg tar upp hur den anställde presterat under anställningen (alltså hur denne skötte arbetsuppgifterna). Detta brukar nämligen inte stå med på varken arbetsgivarintyg eller tjänstgöringsintyg.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare