Skillnaden på inneboende eller andrahandsuthyrning och när det krävs tillstånd från hyresvärden

Hej! Jag är 30 år och har barn, har sedan 2 år tillbaks haft min pojkvän i Stockholm och jag själv bor på annan ort långt ifrån. Han har en etta som varit svår att kunna byta till en trea så vi kan flytta till Stockholm också. Hans bror har dock haft lång kötid på bostad Stockholm och alldeles nyligt fått ett förstahandskontrakt på en trea. Tanken är att jag och barnen ska flytta in hos brodern om ett par månader och självklart skriva oss på adressen också. Jag kommer inte behöva betala hyra till brodern kan vara viktigt att nämna och han kommer sällan sova där men vi alla kommer spendera tid ihop där då vi är som familj. Tanken är sedan att jag och min pojkvän ska fortsätta att försöka hitta en egen trea med förstahandskontrakt som vi kan flytta ihop till.

Är denna process tillåten rent lagligt? Kan brodern bli av med hyreskontraktet av detta? Kan det räknas som andrahandsuthyrning även om jag inte betalar något av hyran?

Så tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att broderns trea är en hyresrätt, varför jordabalkens tolfte kapitel (12 kap. JB) är tillämpligt.

Inneboende eller andrahandsuthyrning?

Beroende på om du och barnen ses som inneboende eller hyresgäster i form av andrahandsuthyrrning gäller olika regler för brodern. Som inneboende hyr du en bestämd del av lägenheten, men ett krav är att brodern själv ska bo i resten av lägenheten. En inneboende har inte heller gemensamt hushåll med den som hyr ut. Huvudregeln är att det inte behövs något tillstånd från hyresvärden för att få ha en inneboende, så länge det inte medför problem för hyresvärden eller någon annan medlem i föreningen (12 kap. 41 § JB). Rätten att ha inneboende gäller dock bara om brodern själv bor i lägenheten, annars gäller reglerna för andrahandsuthyrning av hyresrätter, och då behöver brodern tillstånd för att hyra ut lägenheten till er (12 kap. 39 § JB). I och med att brodern inte kommer sova i lägenheten ofta låter det som att det rör sig som en andrahansuthyrning. Om den inneboende använder lägenheten självständigt räknas det nämligen som en andrahandsuthyrning vilket kräver hyresvärdens eller hyresnämndens tillstånd. Om hyresrätten hyrs ut i andra hand utan tillstånd riskerar brodern att bli av med lägenheten (12 kap. 42 § p. 3).

Annat som kan vara bra att ha koll på

Att brodern inte tar något betalt är däremot inga problem. Han får dock ta hyra om han vill, så länge den inte är oskäligt hög (12 kap. 42 § p 6.)

Utöver det rekommenderar jag dig att teckna en hemförsäkring på den nya adressen. Det är brottsligt att lämna felaktiga uppgifter eller att inte anmäla ändrade folkbokföringsuppgifter till Skatteverket och därför krav på att vara folkbokförd på den adressen som man bor på (folkbokföringslagen), precis som du tänkt göra behöver du alltså folkbokföra dig och barnen på adressen.

Sammanfattning

Beroende på om du och barnen ses som inneboende eller hyresgäster i form av andrahandsuthyrning gäller olika regler. Huvudregeln är att det inte behövs något tillstånd från hyresvärden för att få ha en inneboende, medan reglerna för andrahandsuthyrning är att tillstånd krävs för att hyra ut lägenheten till er. Det låter som om det rör sig om en andrahandsuthyrning varför brodern gör klokt i att vända sig till sin hyresvärd för att få tillstånd om uthyrningen. Utan tillstånd kan han bli av med lägenheten.

Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Vänligen,

Hanna HaavistoRådgivare