FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt12/03/2015

Skillnaden på reavinstbeskattningen om bostadsrätten övergår till ny ägare genom arv eller genom gåva

Hej.

Min fråga gäller vilket är bäst av alternativen gåva eller ett kommande arvskifte av en bostadsrätt ? Inköpt för 250 000:- och nuvarande värde ca. 2 500 000:- . Vad händer med reavinsten i respektive fall? Arvskatt och gåvoskatten är ju borta. Vilket av de två alternativen ovan rekommenderar ni?

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline. Reglerna som styr beskattningen av en försäljning av en bostadsrätt finns i inkomstskattelagen (IL). Den hittar du https://lagen.nu/1999:1229 .

Det skattemässiga resultatet kommer inte ändras, oavsett om bostadsrätten förvärvats som gåva eller som arv.

Arv och gåva

Som du nämner är både arvsskatten och gåvoskatten avskaffade IL 8:2. Vad som sker sedan är att den som fick bostadsrätten, antingen som gåva eller i arv, hamnar i samma skattemässiga situation som personen som hen fick bostadsrätten av IL 44:21. Detta innebär att de avdrag från försäljningsvärdet som överlåtaren skulle få gjort, så som inköpspriset på 250.000 IL 44:13 & 14 och exempelvis eventuella förbättringsutgifter som under ett beskattningsår överstigit 5.000 kronor IL 46:8 & 9, får istället den nya innehavaren av bostadsrätten göra. Något som inte ändras oavsett om den nye ägaren fått bostadsrätten genom gåva eller genom arv.

Summering

Under förutsättning att att inga andra avdrag kan göras än inköpspriset om 250.000 så blir kapitalvinsten – det som skall skattas för – 2.250.000 IL 44:13 & 14. Under förutsättning att bostadsrätten använts som bostad av den ursprungliga ägaren och att den säljs under samma eller nästkommande beskattningsår som den överlåtits så räknas bostadsrätten som en privatbostadsrätt IL 2:8, 11 & 18. Är bostadsrätten en privatbostadsrätt skall kapitalvinst sedan kvoteras till 22/30 IL 46:18, vilket i ditt fall resulterar i ett belopp om 1.650.000. Detta skall tas upp till beskattning. Av denna summa skall 30 % erläggas i skatt IL 65:7, vilket är 495.000.

Skattemässigt spelar det således ingen roll vilket av alternativen -. arv eller gåva - som du väljer.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare