Skilsmässa och pengatvätt

Hej,

har en tjejkompis som snart ska ha en bodelning efter en skilsmässa.

Min fråga är:

Hennes exman har tjänat en hel del "svarta" pengar här i Sverige, med dessa pengar har han åkt ner till sitt hemland Polen, gett pengarna till sina föräldrar som i sin tur köpt 2 lägenheter som dom gett i "gåva" till honom.

Givetvis för att hon inte ska ha tillgång till dessa vid en eventuell skilsmässa.

Vet att gåvor inte ingår i en bodelning men finns det någon som helst chans för henne att kunna bevisa att detta har skett eller är det lönlöst för henne att ens tänka tanken att kunna vinna en sådan strid med hjälp av en duktig advokat?

Kan tänka mig att det försvårar saken då dessa lägenheter finns i Polen och inte i Sverige.

Tacksam för svar!

P.S Tack för en bra sida.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Först: för att en gåva inte ska bli en del av giftorättsgodset, alltså va en del av allt som vid skilsmässa ska delas på två, krävs det enligt svensk rätt att ett gåvobrev har upprättats som tydligt anger att gåvan ska bli den makens enskilda egendom. Jag vet inte om detta skett mellan maken och hans föräldrar. Har det inte skett är lägenheterna ur Sveriges synpunkt giftorättsgods och ska delas lika mellan dem två.

Eftersom det rör sig om regler från två olika länders håll kan jag inte svara dig med säkerhet hur det ser ut i Polen och hur det kan ställa till det. Det rör internationell privaträtt och kan vara komplicerat beroende på om Sverige och Polen exempelvis har avtal som reglerar frågor om egendom i skilsmässor mellan länderna.

Vad jag däremot kan säga är att i ett fall som detta kan det vara värt att kontakta en advokat och i samband med det samla på er så mycket bevis ni kan på vad ni tror kan vara relevant. Om hon är osäker gällande kostnaden för en duktig advokat kan hon först boka en tid med en av våra jurister här på Lawline för att diskutera frågan mer ingående, detta kommer troligtvis vara ett billigare alternativ än att gå till en riktigt bra advokat från första början. Samtalet med oss kan nämligen vara ett kortare där hon bara får reda på om det kan vara värt det utifrån vad ni för fram som bevis.

Att det rör sig om "svarta" pengar och egentligen pengatvätt kan försvåra situationen då pengatvätt att straffbelagt i Brottsbalken. Kan hon bevisa det kommer lägenheterna troligtvis att tas i anspråk av svenska eller polska staten och därmed inte resultera i ekonomisk vinning för någon av dem, vilket om hon känner så, och han får därmed inget om hon inte får det.

Hoppas du känner att mitt svar hjälpte dig!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare