FrågaÖVRIGTPUL/GDPR19/11/2016

Skolfråga

Hej!

Jag skulle behöva hjälp att reda ut följande saker:

1. Förklara hur ämnet juridik delas in i olika rättsområden. Förklara vidare om ett agerande kan

vara olagligt men inte brottsligt och isåfall vilka delar (rätter) som inbegrips. Ge exempel utifrån

förutsättningarna (rekvisit) för viss rättsföljd.

2. Vad innebär konstitutionell rätt och vilket förhållande har den till det

demokratiska samhället som vi känner idag? Hur ser förhållandet till

utomparlamentarisk aktivism ut?

3: Vilka rättskällor existerar idag och vad innebär den juridiska metoden vid

juristens arbete?

4: Förklara innebörden av legalitets- och objektivitetsprincipen och förklara vidare

hur dessa principer påverkar andra lagar. Var i lagtexten stipuleras dessa

principer?

5: Förklara vad EKMR (europakonvetionen) är för något och vilken relation den

har till Sveriges rättsutövning. Ta gärna upp ett exempel. Utveckla gärna

begreppen positiv och negativ förpliktelse.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga har karaktär av skoluppgift och Lawline har som policy att inte besvara skolfrågor. Återkom gärna om det förhåller sig på annat sätt.

Med vänlig hälsning,

Andrea SedvallRådgivare