FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/05/2018

Skolfråga

Vi arbetar med juridik i skolan och på ett exempel inom internationell rätt. Vad hade hänt om en allvarlig biljakt hade skett i Sverige påväg mot den norska gränsen och gärningsmannen lämnar Sverige och kör över gränsen till Norge? Får den Svenska polisen korsa gränsen, eller tas jakten upp utav den Norska polisen? Finns det något avtal mellan Sverige och Norge som gör att poliserna får gå utanför sin jurisdiktion för att gripa gärningsmannen? Om gärningsmannen inte bryter mot lagen i Norge, exempelvis genom att sänka hastigheten när han korsar gränsen till Norge, vad kommer hända då?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du har förtroende för Lawline och därför vänder dig till oss med din fråga!

Lawline har som policy att inte besvara skoluppgifter. Med anledning av detta kan jag dessvärre inte besvara din fråga. Jag hoppas att du finner ett svar på din fråga på ett annat vis.

Många vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare