Skoluppgift

Hej!

Jag har det här case att lösa upp som läxa. vilka lagrum behöver jag kolla på eller hur det går till?

"Anders har just flyttat till Lund och börjat på sitt nya arbete. Han behöver en bostad snabbt. Han ser en lägenhetsannons, tar kontakt med hyresvärden som visar honom lägenheten. Den är mycket sliten. Tapeterna hänger på tre kvart och det finns sprickor i parkettgolvet som är så stora att man behöver inneskor för att inte riskera att få flisor i fötterna. Hyresvärden vill ha 4.000 kronor i månaden för lägenheten. Anders påpekar att lägenheten är för sliten för att vara värd 4.000 kronor. Hyresvärden och Anders kommer överens om att Anders skall få reparera lägenheten. Om han gör arbetet själv skall värden betala materialet. Hyresvärden lovar att dra av högst 2.000 kronor per månad om Anders visar kvitton på sina utlägg.

Anders nya arbete visar sig vara mer krävande än han trott. Han hinner inte reparera lägenheten.

Vilka möjligheter har Anders att tvinga hyresvärden att reparera lägenheten eller att använda hantverkare på hyresvärdens bekostnad? Har avtalet där Anders gått med på att göra arbetet själv någon betydelse?"

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

På Lawline har som policy att inte besvara skoluppgifter. Eftersom din fråga är formulerad och utges för att vara en skoluppgiftsfråga så kan jag tyvärr inte besvara den. Du kan dock givetvis använda vår sökfunktion för att söka svar på liknande frågor som vi besvarat.

Lycka till med att lösa uppgiften.

Vänliga hälsningar

Rebecka Hård af SegerstadRådgivare