Skrivit över hus på sambo, vad händer med arvslotten?

Hej,

Min far har sedan länge en ny sambo efter skilsmässa med min mor. Vi är tre barn sedan tidigare äktenskap och han har ett barn med sin nya partner (ogifta)

Han har skrivit över vårt föräldrahem till sin nya partner. Hur blir det med vår arvslott nu?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvslott och laglott

Som barn (bröstarvingar) till er pappa har ni en arvslott.(2 kap 1 § Ärvdabalken, ÄB) Den arvslotten är hans kvarlåtenskap delat på arvtagarna. Laglott är hälften av arvslotten och den har ni alltid rätt till om det skulle vara så att pappan testamenterar bort er som arvtagare.(7 kap 1 § ÄB)

I detta fall har din pappa skrivit över en fastighet till sin sambo. Eftersom sambos inte har någon arvsrätt kan inte denna gåva ses som ett förskott på arv, utan bara som gåva. Genom denna gåva har er pappa minskat sina tillgångar som ni skulle ha ärvt. Men tyvärr så har han den friheten att fritt förfoga över sina tillgångar. Ni kan dock ha rätt att kräva tillbaka den här gåvan, om den skulle kränka er laglott.(7 kap 4 § ÄB) Om gåvan inte kan givas tillbaka så får ni istället ersättning för den. För att veta om er laglott har kränkts genom denna gåvan behöver man räkna ut er laglott på er pappas kvarlåtenskap som om gåvan aldrig hade givits bort och utifrån det värde fastigheten har vid dödsfallet. Gåvan ska också ha givits i samma syfte som om den hade testamenterats till sambon, för att ni ska kunna kräva tillbaka den.

Kortfattat svar

Gåvan av huset påverkar alltså er arvslott på så sätt att den minskar den. Eftersom hans tillgångar har minskat i och med gåvan. Om gåvan gör så att er laglott kränks kan ni eventuellt kräva tillbaka huset.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare