Skuldebrev

Hej

Gäller ett skriftligt skuldebrev som enbart är underskrivet av en part, i så fall vilken part måste ha skrivit under (Långivare eller Låntagare)?

Måste skriftligt original kunna uppvisas för att gälla eller räcker det med ett foto?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett skuldebrev är en ensidig rättshandling och det är tillräckligt att låntagaren skriver under (1 kap. 1 § lagen om skuldebrev (SkbrL)). För löpande skuldebrev gäller att du som innehavare av skuldebrevet har rätt att kräva betalning (13 § första stycket, SkbrL). Men, som framgår nedan måste du (borgenären) återlämna skuldebrevet i original när det gäller s.k. löpande skuldebrev. När det gäller enkla skuldebrev kan den betalningsskyldige (gäldenären) som utgångspunkt inte ställa ett sådant krav.

Olika typer av skuldebrev

Det finns två huvudtyper av skuldebrev, löpande och enkla skuldebrev. Löpande skuldebrev är sådana skuldebrev som är tänkta att kunna gå från borgenär till borgenär, det rör sig alltså om ett slags värdepapper. Det ska framgå av skuldebrevet att det rör sig om ett löpande skuldebrev. I lagtexten anges att skuldebrevet ska vara ställt till "innehavaren" "viss man eller order" (11 § SkbrL). Med det menas att skuldebrevet kan vara ställt till den som är i besittning av skuldebrevet (innehavarskuldebrev) eller till en viss person som sedan genom order kan överlåta skuldebrevet (orderskuldebrev). Ett löpande skuldebrev kan också vara tecknat in blanco d.v.s. att det inte framgår vem som ska ha betalt (11 § andra stycket SkbrL).

Är skuldebrevet inte löpande är det enkelt. Ett enkelt skuldebrev är ställt till innehavaren och kan också överlåtas om det inte framgår annat (i lag, avtal eller av skuldebrevet självt). Det enkla skuldebrevet fungerar mer som ett bevismedel för att det föreligger en skuldförbindelse och är alltså inte bärare av en fordran.

Skuldebrevet uppvisas i original för att hindra invändningar

Gäldenären har rätt att få tillbaka ett löpande skuldebrev när denne har betalat sin skuld (21 § SkbrL). Originalet ska också visas fram vid betalning när gäldenären vid delbetalning har rätt att få dessa antecknade på skuldebrevet (21 § andra stycket, SkbrL). Vidare finns det i utsökningsbalken (UB) bestämmelser som säger att du som borgenär måste ge in skuldebrevet i original vid verkställighet av betalningsföreläggande (2 kap. 2 § UB). Undantaget till denna bestämmelse är om skuldebrevet har dödats (dödande av handling sker efter ansökan hos Kronofogdemyndigheten och innebär att handlingen förlorar sin rättsliga betydelse). Vidare ska handlingen kunna tillstyrka att det faktiskt är gäldenären som har skrivit under (utställt) skuldebrevet, gäldenären kan ju exv. invända att skuldebrevet är förfalskat (17 § SkbrL).

Enkla skuldebrev och överlåtelse

Gemensamt för både enkla och löpande skuldebrev är att gäldenären kan komma med betalningsinvändningar gentemot den ursprungliga borgenären om inte annat avtalats (1 § SkbrL). Men här sker överlåtelsen inte genom att ett värdepapper byter ägare utan genom s.k. denuntiation, d.v.s. gäldenären informeras att en ny borgenär har fordran. Gäldenären kan, till skillnad från vad som gäller vid löpande skuldebrev, göra samma invändningar mot den första borgenären som en andra borgenär som övertagit skuldebrevet (27 § SkbrL).

Vad gäller betalning kan gäldenären betala till den första borgenären med befriande verkan trots att denne redan har överlåtit skuldebrevet till en annan borgenär. Detta förutsätter att gäldenären inte visste att den andre gäldenären skulle ha betalning (gäldenären ska ha varit i god tro) (29 § SkbrL). Detta hänger samman med att enkla skuldebrev överlåts genom att gäldenären ges besked om att en överlåtelse har skett s.k. denuntiation. Den som först meddelat gäldenären om överlåtelsen är då rätt borgenär (31 § andra stycket, SkbrL).

Hoppas att det blev något klarare för dig, välkommen att ställa en ny fråga annars!

Peter PargellRådgivare