FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev30/09/2020

Skuldebrev till sambo gällande bostadsköp

Hej,

Jag och min sambo har köpt ett hus. Hela vår kontantinsats på 700.000 kr står min sambo för då hon gjort en vinst i sin tidigare bostadsrätt. Nu vill vi skriva en revers som försäkrar henne om att hon får tillbaka sin kontantinsats innan vi delar på eventuell vinst eller förlust vid försäljning av vårt nya hus.

Hur ska en sådan revers se ut? Skriver man den på hela beloppet eller endast på hälften, 350.000 kr? Vi står båda som 50% ägare till vårt nya hus.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag:

Skuldebrev regleras i lagen om skuldebrev, och samboskap regleras i sambolagen.

Skuldebrevet:

I skuldebrevet som du och din sambo vill upprätta bör det stå att du är skyldig henne 350 000 kr, då de andra 350 000 kr utgör hennes del av kontantinsatsen. Ett skuldebrev har inte några formkrav enligt lagen för att vara giltigt. Ni kan alltså utforma skuldebrevet enligt de villkor ni vill. Tips på vad som bör stå med är bland annat:

- Borgenärens (din sambo) och gäldenärens (du) namn, personnummer, folkbokföringsadress.

- Summan på skulden, samt datumet den uppstod.

- Hur avbetalning av skulden ska ske (dvs om det ska ske), och om ränta ska tillämpas.

- När skulden ska vara betald, och vad som händer om skulden inte betalas.

Samboavtal:

Då ni flyttar in i huset tillsammans i syfte att bo där gemensamt så aktualiseras SamboL. Om ni inte vill att till exempel bodelning ska ske enligt SamboL regler så måste ni upprätta ett samboavtal mellan er.

Lawline erbjuder fast pris för att upprätta både skuldebrev och samboavtal digitalt. Genom att använda våra mallar så missar ni inte något viktigt som ska stå med. Klicka här för att läsa mer om tjänsterna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare