Skuldebrevs formkrav

Långivaren lånar ut 375000 sek till låntagaren i enlighet med bestämmelserna i detta skuldebrev.

Där står det

Namn personnummer på båda parter adress och tele.

Lånetid löpande från den 8 juli 2019

Ränte förklaring

Amortering

Dröjesmål

Inlösen i förtid. Sedan namn underskrift ort och datum.

Men endast underskrift finns ej ort eller datum skrivet av parter och inga pengar på kontot. Är detta skuldebrev giltigt då

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att ett skuldebrev ska anses vara ett skuldebrev ställs följande kriterier upp:

1. Skriftlighet

2. Till det yttre fristående (dvs det ska bara ge uttryck för en fordran).

3. Ensidigt (eventuella motprestationer ska inte framgå).

4. En utfästelse om ett penningbelopp.

Uppfyller ert skuldebrev dessa kriterier så torde det vara giltigt att se som just skuldebrev.

Det är annars giltigt ändå då några formella formkrav för avtal (däribland löfte om att betala ett viss penningbelopp) inte finns. Är kraven på skuldebrev inte uppfyllda torde det annars ses som ett bindande avtal.

Avsaknaden av datum och ort torde då inte ha någon betydelse.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare