Skulder som tillhör den avlidne

Hej! Mina föräldrar äger en bostadsrätt tillsammans, 50/50. I samband med köpet fick de från banken varsitt guldkreditkort. När pappa dog upptäcktes att han gjort av med hela krediten, 50000 kr. Nu vill banken ha betalt för hans skuld på det kortet av mamma. Pengarna de 50000 är det ingen som vet vart de tog vägen, kortet var hans privata. År detta riktigt?

Tacksam för svar. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom kortet var din pappas privata så ska inte din mamma stå för hans skulder. Att banken begär betalt för sin fordring innebär att de begär betalt från den egendom som tillhör den avlidne. Detta innebär inte att din mamma betalar hans skulder. Skulle det däremot vara så att din pappa inte har några tillgångar så dör skulden. Att han äger 50 % av bostadsrätten räknas som tillgång varför svaret på din fråga blir, ja detta är riktigt.

Hoppas detta svar var till någon hjälp.

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare