Skuldsanering - när försvinner betalningsanmärkningen?

Haft skuldsanering i 5 år avtalet går ut idag.När kan jag ta ett internetabonnemang har jag en prick kvar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En betalningsanmärkning, eller prick som det ofta kallas, gäller i regel under tre för privatpersoner. Om man samtidigt har en skuldsanering, vilket du nämner i frågan har haft fram till alldeles nyligen, så utlöses perioden (som vanligtvis är på tre år hos kreditupplysningsföretag) till samma period som du har pågående skuldsanering - det vill säga fem år.

Värt att betona att det är kreditupplysningsföretagen själva som bestämmer den exakta tidpunkten. Du kan läsa mer om detta på datainspektionens hemsida här.

Du nämner att din skuldsanering nyligen upphörde, det innebär även i sin tur att dina betalningsanmärkningar hos kreditupplysningsföretag upphör samma dag som dagen din skuldsanering upphörde enligt beslutet. Med andra ord så försvinner dina betalningsanmärkningar formellt sett, samma dag skuldsaneringen upphörde för din del. Det betyder vidare att du nu kan, när din skuldsanering har avslutats, och likaså dina betalningsanmärkningar har försvunnit, exempelvis kan teckna mobilabonnemang m.m.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Isabelle SewelénRådgivare