FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/01/2022

Skulle min man vid bodelning få ut de pengar jag gått in med när vi köpte vår lägenhet?

Hej!

Om ett par som är sambo köper en lägenhet och betalar olika mycket. Säg att jag betalar 70% av lägenheten och min sambo betalar 30% från separata bankkonton

Sedan skaffar vi ett äktenskapsförord att enskild egendom är privat egendom som egna bankkonton till exempel och sen gifter vi oss.

Om vi sen skulle skilja oss, hur bli det då med bodelningen?

De 70% jag har betalat för lägenheten i privat egendom som sambos skulle jag få tillbaka dem pengarna själv i skilsmässan eller skulle min man då få dem i skilsmässan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som rör bodelning mellan makar regleras i äktenskapsbalken (ÄktB). Det är denna lagstiftning jag kommer utgå från när jag svarar på din fråga.

Vad är problemet?

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur en bodelning mellan ett gift par skulle falla ut om de gemensamt köpt en lägenhet men gått in med olika stora insatser. Jag förstår det vidare som att parets egendom, inklusive lägenheten, har gjorts till enskild egendom genom ett äktenskapsförord.

Lägenheten kommer inte ingå i bodelningen men samägs av dig och din man

I en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå, 10 kap. 1 § ÄktB. Enskild egendom ska alltså inte ingå i bodelningen. Om du och din man skulle skilja er skulle alltså lägenheten som är enskild egendom inte ingå i bodelningen (jfr 7 kap. 2 § 1 p ÄktB). Observera att detta enbart gäller om lägenheten är enskild egendom – att pengarna ni köpte lägenheten för var enskild egendom garanterar inte att lägenheten skulle betraktas som sådan. Jag skulle utifrån din fråga därför rekommendera att låta lägenheten som sådan utgöra enskild egendom.

Även om lägenheten inte ska ingå i bodelningen ägs den ju av er båda och dess värde måste delas upp mellan er på något sätt. Som utgångspunkt gäller när flera personer samäger någonting, att dess värde ska delas lika mellan ägarna, 1 § lagen om samäganderätt. Detta gäller dock bara så länge något annat inte är avtalat mellan ägarna, i ditt fall mellan dig och din man.

Ni kan avtala om äganderätten till lägenheten

För att säkerställa att ni vid eventuell skilsmässa och försäljning av lägenheten får del av försäljningsintäkten i proportion till hur mycket ni äger av lägenheten, skulle jag rekommendera att ni upprättar ett avtal kring äganderätten till lägenheten. I ett sådant avtal kan ni tydligt reglera vilken andel var och en av er äger. Om någon av er bor kvar i lägenheten efter skilsmässan gäller på motsvarande sätt att denne får köpa ut den andre ur lägenheten. Skulle din man bo kvar måste han alltså köpa ut dig i relation till den andel som du äger – det vill säga 70%.

Hur du går vidare med din fråga

Vill du ha personlig vägledning rekommenderar jag att du bokar tid med en jurist här på Lawline! Vi hjälper dig också gärna att upprätta avtal efter dina behov.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Du är varmt välkommen att lämna en kommentar om du önskar att jag förtydligar någonting.

Med vänliga hälsningar

Linnea ThelanderRådgivare