Skydda designade produkter

Jag funderar på att starta ett företag som ska designa och sälja varor i keramik. När det gäller produktionen av varorna dock tänkte jag höra mig omkring bland diverse forum. För att den eventuella producenten (som inte behöver vara en professionell fabrik utan kan vara någon som gör keramik som hobby) ska kunna avgöra om varan är något keramikern kan skapa måste denna se en skiss och ta del av tankarna bakom allting.

Fråga: Kan jag på något sätt skydda affärsidén och varorna som jag tänker skapa? Kan jag visa skisser utan att andra som inte tar jobbet tar affärsidén?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Självaste affärsidén - att designa och sälja varor i keramik går inte att skydda. Däremot kan du skydda just dina designer/varor. Om de varor du designar är tillräckligt originella och särpräglade så får du upphovsrätt till dem (URL 1§). Detta krav på s.k verkshöjd är lågt ställt varför dina verk förmodligen kommer uppfylla det så länge du inte kopierar eller gör små justeringar av någon annans verk.

Att du har upphovsrätten innebär att du har en ensamrätt att framställa exemplar av verket, oavsett vilken form. Du har även en ensamrätt att göra verket tillgängligt för allmänheten, t.ex genom att sälja det (URL 2§ 1-3st). Därför skulle det vara olagligt för de du kontaktar att använda dina ritningar.

Skulle dessa personer göra ett intrång i din upphovsrätt - t.ex genom att framställa exemplar utifrån dina ritningar - har du rätt till ersättning (URL 54§ 1-2st).

Upphovsrätt är inte något du behöver registrera eller liknande, den uppstår automatiskt så fort du skapat ett verk. Med det sagt är det förmodligen smart att på något sätt kunna bevisa att det är du som skapat verket. Mitt råd är därför att dokumentera designprocessen relativt noga samt att skicka designer över mejl så att du kan bevisa att det var du som visade designen för dessa personer.

Jag hoppas detta svarat på din fråga. Annars är du varm välkommen att ställa ytterligare frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare