Skydda SGI vid arbetslöshet och graviditet

Hej!

Jag är gravid och bf är 15 mars 2022. Jag har just nu en tillsvidareanställning som påbörjades 2 februari i år. Jag kommer troligtvis behöva säga upo mig från den sista januari 2022 pga av flytt. Jag blir då ev arbetslös fram till förlossningen. Kommer min SGI påverkas av detta? Läste någonstans att man är skyddad i 3 månader men också att man då måste anmäla sig hos arbetsförmedlingen. Vad stämmer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har helt rätt i att den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) är skyddad i tre månader efter att du blivit arbetslös, oavsett om du själv sagt upp dig eller blivit arbetslös. Under dessa månader bibehåller du alltså samma nivå på din SGI som när du var anställd. Det går dock att skydda sin SGI även efter dessa tre månader genom att anmäla sig till Arbetsförmedlingen som arbetssökande och aktivt söka jobb, vilket framgår av 26 kap. 13 § socialförsäkringsbalken (SFB). I ditt fall kommer det inte vara något alternativ eftersom du tre månader efter att du avslutat din anställning kommer att ha fått barn och istället vara föräldraledig. Men eftersom du är gravid är din SGI skyddad de sex sista månaderna innan BF om du väljer att avsluta din anställning, 26 kap. 14 § SFB. Detta förutsätter dock att du arbetat stadigvarande de sex sista månaderna innan du väljer att avsluta ditt arbete, vilket stämmer i ditt fall. Din SGI blir därmed skyddad när du säger upp dig på grund av din graviditet. När barnet sedan föds och du tar ut föräldrapenning skyddas SGI:n av föräldrapenningen tills dess att barnet fyller ett år, 26 kap. 15 § SFB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare