FrågaARBETSRÄTTRast 30/01/2021

Skyldig att arbeta under obetald rast?

Är det lagligt att behöva vara tillgänglig på jobbet trots att man har obetald rast?

Jag jobbar på en bensinstation och har 30 minuters obetalt rast per arbetspass. För att kunna få arbetet att fungera krävs ofta att man är två då vi har flera kassor och biluthyrning bland annat. Då vi ofta endast är två som jobbar samtidigt medför detta att man sällan kan använda sin rast till det den är till och sitta ostörd - kollegan behöver majoriteten av gångerna hjälp halvvägs in på rasten.

Då jag började fick jag veta att vi inte får lämna jobbet under rasten och måste vara redo att hoppa in om kollegan behöver hjälp (vilket man såklart gör eftersom man inte vill sätta den andra i skiten) men då har man väl ändå inte RAST utan måltidsuppehåll?

Tog upp detta med en tidigare chef som tyckte att vi kunde dela upp rasten i flera portioner så att det blev en halvtimme totalt. Har inte vågat ta upp det med nya chefen av rädsla att skapa dålig stämning.

Det är mycket frustrerande och stressigt att äta på stående fot och känna att man arbetar gratis.

Stämmer det som chefen sa?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lag som styr arbetstiden och rätten till viloperioder från arbetet är arbetstidslagen. Enligt 3 § arbetstidslagen får vissa undantag göras om detta sker genom kollektivavtal som slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation.

Skillnaden mellan rast och måltidsuppehåll:

Rast betyder avbrott i den ordinarie arbetstiden. Rast är obetald tid och räknas därför inte in i den ordinarie arbetstiden. En arbetstagare är inte skyldig att stanna kvar på arbetsplatsen under rasten enligt 15 § arbetstidslagen.

Enligt 16 § arbetstidslagen får raster bytas ut mot måltidsuppehåll vid arbetsplatsen om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena på arbetsplatsen. Måltidsuppehåll görs på betald arbetstid och räknas därmed som ordinarie arbetstid. Detta innebär att om arbetet så kräver måste arbetstagare utföra arbete under ett måltidsuppehåll.

Sammanfattning:

I din fråga skriver du att ni inte får lämna arbetsplatsen under rasten, utan måste vara redo att hoppa in i kassan. Detta innebär, precis som du skriver, att din "rast" i verkliga fallet är måltidsuppehåll. Det är därmed inte tillåtet för din arbetsgivare att dra av 30 minuter per arbetspass som rast eftersom du är skyldig att stanna kvar på arbetsplatsen, samt behöver hoppa in i kassan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare