Skyldig att ersätta skada på jobbil i privat bruk?

Hej, jag har lånat en liten lastbil av företaget som jag jobbar på för privat bruk efter jobbet. Tyvärr inträffade en viltolycka med en hel del skador på bilen. Nu kräver min arbetsgivare att jag ska betala självrisk på 9900-: + moms på hela skadevärdet. Är det rätt att han kräver detta av mej? Det finns inget avtal skrivet på vad som gäller när vi lånar bilar för privat bruk.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Om du använt bilen i privat bruk har inte längre arbetsgivaren ansvar för den såvitt inte är avtalat. Då är det att anse som ett lån och bilen ska lämnas tillbaka i samma skick som när du lånade den, d.v.s. måste du stå för skadorna (11 kap. 1 § handelsbalken).

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång du har en juridisk fråga!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare