Skyldig pengar vid brottmål

Mina barn 16 och 18 år har anmält min dåvarande sambo för brott. Nu blir det rättegång. Vad händer om barnen förlorar i rätten. Blir de skyldiga honom pengar då? För förlorad arbetstid och advokatkostnad?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Som jag har förstått det har du ställt ett processrättslig fråga med fokus på brottmål. I brottmål är det en åklagare som för talan för statens räkning. I fall där den tilltalade, i det här fallet din tidigare sambo, frias från misstankarna om brott blir målsägande, i det här fallet dina barn, inte skyldig pengar till den tilltalade. I brottmål är det som nämnts en åklagare som väcker talan. Om en åklagare anser att det inte finns tillräcklig bevisning för en fällande dom kommer åklagaren inte heller att väcka talan.

Sammanfattningsvis kommer dina barn inte att bli skyldiga din tidigare sambo pengar inom ramen för brottmålet.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare