FrågaAVTALSRÄTTAvtal01/01/2021

Skyldiga att betala hyra trots uppsagt avtal innan inflytt

Jag har skrivit kontrakt med nya hyresgäster som enligt avtal ska flytta in i min bostadsrätt den 1/1-2021. De har pga oförutsedda omständigheter blivit tvungna att avsluta kontraktet. De har inte fått nycklar de har inte heller hunnit betala deposition. Uppsägningstiden är enligt kontraktet en månad och jag behöver verkligen att de betalar den månadens hyra för att det ska gå runt för mig. Vad händer om de vill säga upp kontraktet men inte betala första månadshyran? Vad gäller rent juridiskt? Är de skyldiga att betala en hyra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har ett påskrivet avtal, men som innan inflyttning har blivit uppsagt. Om avtalet föreskriver en månads uppsägningstid så är det vad som gäller, eftersom huvudregeln är att avtal ska hållas. Detta innebär i ditt fall att de är skyldiga att betala en månadshyra. Skulle de inte göra det kan du väcka en fullgörelsetalan i rätten för att få en exekutionstitel, vilket gör att du sedan kan få hjälp från Kronofogdemyndigheten för att driva in skulden.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare