FrågaÖVRIGTTV-licens26/01/2016

Skyldighet att svara på samtal från Radiotjänst

Jag har den senaste tiden blivit ringt av radio tjänst med förfrågan om jag har tv, vilken jag inte har haft sen ca: 1985. Under all dessa år har dom aldrig ifrågasatt detta. Men sedan detta med dator och internet har det börjat ringa minst två gånger om året.

Frågan är jag skyldig att svara? Jag ser detta numera som rena trakasserier för att jag överklagade min dator innehav. Finns det nåt sätt att bli kvitt dessa samtal?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skyldighet att betala tv-avgift regleras https://lagen.nu/1989:41

Du är ej skyldig att svara i telefon när Radiotjänst ringer eller att svara på de frågor som de ställer. Så länge du inte finns med som betalande i deras register kommer de dock förmodligen att fortsätta att ringa då det ingår i deras uppdrag.

När Radiotjänst ringer räknas det som samhällsinformation och du kan därför inte spärra samtal från dem genom exempelvis NIX-registret.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare