Skyldigheter vid felsänd post

När jag öppnade mitt postfack idag låg det ett paket där med min adress men med någon annans namn. Den personen bor INTE här och paketet är INTE mitt. Jag vet inte vem den personen är. Förutom min adress är en annan adress angiven som strukits över och min angetts istället. Paketet verkar komma från ett företag i Österrike och det står att man ska skicka det tillbaka dit om paketet inte går att leverera. Så, jag undrar helt enkelt: vad förväntas jag göra nu? Kan jag behöva betala något för att returnera det? Risken finns att det kommer tillbaka till mig om jag lägger det i gul brevlåda. Ska jag gå till posten och om de inte tar emot det, är jag skyldig till något genom att "behålla" någon annans postpaket? Jag har inte öppnat det och vet inte vad det är inuti.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har inga egentliga skyldigheter att göra något när du får felsänd post i din brevlåda. Det enda som är lagstadgat är att man inte får läsa och/eller slänga någon annans post. Det är straffbart och faller under vad som kallas egenmäktigt förfarande (https://lagen.nu/1962:700#K4P8S1).

Jag skulle råda dig att stryka över adressuppgifterna och skriva ''avflyttad'', ''okänd'', ''fel adress'' på kuvertet och antingen lämna det vid ett postombud, returnera den felutdelade posten till en brevbärare eller helt enkelt lägga tillbaka det i en gul brevlåda. Du behöver inte betala någon frakt.

Lycka till!

Hanna KanonRådgivare