Slipper jag betala tillbaka CSN-lån om jag flyttar utomlands?

Hejsan,

Jag bor i USA och är medborgare i både USA och Sverige och har CSN-lån. Om jag avsäger mig mitt svenska medborgarskap, slipper jag då återbetala mitt CSN-lån?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är nej, du slipper inte återbetala ditt CSN-lån. En fordran gäller oavsett var i världen man befinner sig. Det som kan ske vid en flytt är såklart att det försvårar för CSN att driva in skulden, men det har de inga problem med i USA. Du kan läsa om det på deras sida där de skriver om skulder i utlandet. https://www.csn.se/om-csn/lag-och-ratt/vart-rattsliga-arbete-i-utlandet.html

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare