Smygfilmande inom hemmets fyra väggar.

Hej är det tillåtet att en person filma mig i smyg i min egen hem?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den situation som du beskriver regleras i brottsbalken (BrB) 4:6 st.1 och kallas för kränkande fotografering. Det är alltså ett brott att utan en persons samtycke i hemlighet fotografera eller filma denne när han eller hon befinner sig inomhus i en bostad, på en toalett, i ett omklädningsrum eller andra liknande utrymmen.

Svaret på din fråga är alltså nej, det är inte tillåtet att i hemlighet filma dig när du befinner dig inomhus i hemmet. Skulle det istället vara som så att du har blivit smygfilmad när du har befunnit dig på ex. din balkong eller i din trädgård är filmandet inte otillåtet enligt nämnda bestämmelse.

Vad kan du göra?

Jag råder dig till att kontakta polisen på 114 14 och polisanmäla händelsen eftersom det finns en risk att du har blivit utsatt för ett brott.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare