Solidariskt betalningsansvar när fler står på hyreskontraktet

Min son och hennes sambo ska separera och står båda på hyreskontraktet. Sonens sambo har hyrt en lägenhet att flytta till innan de ens sagt upp den lägenhet de bor i. Sonen är den som betalt hyran de flesta månader och sambon lovade betala 3 månader uppsägning. Nu vägrar hon eftersom hon kommer betala för en annan lägenhet samt köpa nya saker så hon har inte råd enligt henne. Sonen kommer betala sin del, alltså halva hyran. Kan hyresvärden kräva sambo på resten eller är sonen tvungen betala hennes del åxå ( hushållsel och internet tillkommer)

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Solidariskt ansvar för betalning av hyra

Det är hyresgästen som ansvarar för att betala hyran. När det är två som står på hyreskontraktet är dessa gentemot hyresvärden solidariskt betalningsansvariga. Detta innebär att hyresvärden för betalning av hyran kan välja vem hen vill rikta sitt krav mot, antingen båda eller en av hyresgästerna.

Så länge din son och hans före detta sambo står på hyreskontraktet är båda gemensamt ansvariga för betalning av hyran. Att hon inte längre nyttjar lägenheten har ingen betydelse i detta avseende. Om din son endast betalar halva hyran kan hyresvärden kräva resterande del av din son (eller före detta sambo). Då kan han i sin tur vända sig till hans före detta sambo för att kräva ut hans del. Om hon inte skulle betala har din son möjlighet att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten som kan hjälpa din son att driva in skulden (dvs halva hyran).

Resterande kostnader för boendet

Vad gäller resterande kostnader såsom hushållsel och internet beror det på vem som står på kontraktet för dessa. Om det betalas tillsammans med hyran gäller det som sagts ovan annars är det den som står på kontraktet som är betalningsansvarig för att det betalas.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HamnerRådgivare