Solidariskt skadeståndsansvar efter friande dom

Hej, min fråga är: Min sonson är dömd tillsammans med en kamrat till solidariskt skadestånd av tingsrätt. Kamraten frias av Hovrätt till alla delar. Kvar är då bara min sonson att ensam betala hela skadeståndet. Han har ingen att begära hjälp med betalning utan står ensam som ansvarig. Kan det vara riktigt med lagtexten "Solidariskt ansvar"?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Ja, det är riktigt. Solidariskt ansvar kan enkelt uttryckas som "en för alla och alla för en". Det innebär att flera personer tillsammans skall betala ut ett skadestånd, men att var och en kan krävas på hela skadeståndet. Är två personer solidariskt ansvariga så kan man alltså begära ut hela skadeståndet från den ena av dem, om den andra exempelvis saknar betalningsförmåga.

I det här fallet har din sonsons kamrat friats. Kamraten har därför inget skadeståndsansvar och skall följaktligen inte betala något. Den enda som har ett skadeståndsansvar kvar är din sonson och han skall då betala hela summan. Skadeståndet upphör ju att vara solidariskt i och med att det bara är en person som skall betala. Det finns så att säga ingen att vara solidarisk med längre.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare