Sommarjobb för ungdom - hur mycket får man arbeta?

Hej!

Om man är 16 år och ska sommarjobba med barn i en skola, och den enda jag vet är att jag kommer få 85kr i timmen.

Hur många timmar jobbar man?

När det är första gången man sommarjobbar och man är 16 år och jobbar med barn

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad roligt med sommarjobb! Nedan finner du ett svar på din fråga.

Vad gäller?

Personer som har fyllt 16 år får i princip ta vilket jobb som helst (dock inte extrema saker som farliga kemikalier, tunga lyft etc), vilket framkommer av 5 kap. 2 § arbetsmiljölagen.

För en ungdom som är 16 år gammal får arbetstiden vara mellan 06:00-22:00 eller 07:00-23:00 och man får arbeta högst 8 timmar per dag och 40 timmar per vecka. Det finns dock ett undantag från denna regeln. Om det med hänsyn till arbetsuppgifterna eller övriga arbetsförhållanden behöver göras en korrigering av arbetstiden kan en person t.ex. få arbeta 10 timmar enda dagen och 6 timmar den andra dagen.

Mellan varje arbetsdag ska man alltid ha minst 12 timmars nattvila. Du får även inte arbeta i mer än 4,5 timmar utan att rast förekommer.

När du börjar ditt sommarjobb ska du ges en introduktion av en handledare som är minst 18 år gammal. Detta för att underlätta din arbetsprocess så du kommer in i arbetet på ett så bekvämt sätt som möjligt.

Slutsats

Du får maximalt jobba 40 arbetstimmar per vecka. Huvudregeln är att du maximalt ska jobba 8 timmar/dag men man kan alltså göra ett undantag från detta om arbetet kräver att du behöver arbeta andra tider (huvudsaken är att det inte överstiger 40 arbetstimmar/vecka).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Önskar dig allt gott och lycka till med sommarjobbet!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare