Sparas förundersökningen efter negativt åtalsbeslut?

Ska inte åklagaren spara underlaget vid icke-åtal ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När förundersökningen är klar ska åklagaren ta beslut om åtal ska väckas eller inte. Åklagaren väcker åtal om det finns tillräckliga skäl. (23 kap. 2 § rättegångsbalken) Tillräckliga skäl att väcka åtal finns om åklagaren bedömer att den misstänkta gärningen som har begåtts är straffbar och om den föreliggande bevisningen är tillräcklig för en fällande dom.

Om det inte finns tillräckliga bevis, kan inte åtal väckas och åklagaren meddelar då ett s.k negativt åtalsbeslut. Det kan exempelvis bero på att den misstänkte förnekar gärningen eller att det saknas vitten. Om det uppkommer nya uppgifter om brottet kan emellertid förundersökningen tas upp på nytt. Att en förundersökning återupptas innebär att brottsutredning fortsätter att bedrivas med utgångspunkt i den tidigare bedrivna förundersökningen. När åtal inte väcks arkiveras förundersökningar och beläggs med sekretess.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare