FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott02/07/2020

Spärrtid av körkort vid fortkörning

Blev av med mitt körkort då jag kört för fort, 107 km/h på 70 väg. Fick 2 månaders spärrtid. Vad gäller nu? Vad händer om jag kör för fort igen men under 30 km/h för fort?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den relevanta lagen för att söka svaret på din fråga blir i detta fall körkortslagen. Eftersom du redan fått en spärrtid förutsätter jag därmed att du redan blivit kontaktad av Transportstyrelsen, som också redan fattat beslut gällande din spärrtid. Därav är du kanske redan bekant med vad spärrtiden innebär, men för förtydligandets skull så är spärrtiden alltså den tid som du måste vänta innan du kan få ett nytt körkort utfärdat, i ditt fall är det alltså två månader (5 kap. 6 § körkortslagen).

Om du kör för fort igen

Ett körkort kan bli indraget ifall man kör fortare än den tillåtna hastighetsgränsen (5 kap. 3 § punkt 1 körkortslagen). För att just återkallelse (spärrtid) ska bli aktuellt krävs att man kör över 30 km/h för fort på en väg som har som har en angiven hastighetsgräns på 30 km/h eller mer. Generellt utfärdas därför lindrigare påföljder vid ett överskridande som är under 30 km/h, typiskt sett böter. Ifall du skulle köra över 30 km/h för fort igen kommer Transportstyrelsen i sitt nya beslut ta hänsyn till att du bryter mot trafikreglerna igen. Det skulle kunna innebära att du kan få en längre spärrtid andra gången, eftersom du då kan anses vara vårdslös i trafiken. I ditt fall kan det därför finnas särskild anledning att tänka på att hålla dig till de angivna hastighetsgränserna, vilket av säkerhetsskäl också blir min varmaste rekommendation att du försöker göra oavsett.

Hoppas detta svar var till hjälp. Har du fler funderingar är du alltid välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ellen LagnéusRådgivare