Spela in samtal mellan andra i hemlighet

Hej!

Jag har i hemlighet spelat in ett samtal på allmän plats. I samtalet medverkar jag och två andra personer. Jag har vidarebefordrat samtalet till en myndighet då det framkommit uppgifter om bidragsfusk.

Jag har även informerat den ena personen som är med på inspelningen att jag gjort detta. Nu påstår han att jag har gjort något olagligt.

Stämmer det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag kommer nu främst prata om det samtalet du i hemlighet spelade in. Jag finner inte att något fel föreligger i det att du vidarebefordrade samtalet till en myndighet (eftersom du deltog i samtalet).

Den bestämmelse som blir relevant i ditt fall är 4 kap. 9a § brottsbalken. Enligt denna bestämmelse kan en person bli dömd till olovlig avlyssning, om personen i hemlighet spelar in ett samtal mellan andra och denna person inte själv deltar i samtalet. Eftersom du själv deltog i det samtalet du spelade in är det alltså inte olagligt att spela in.

Det kan hända att du möjligen inte medverkar i hela samtalet. Du kan därför beakta att ett annat viktigt krav för att kunna döma någon för olovlig avlyssning är att inspelningen gjorts i ett utrymme till vilken allmänheten inte haft tillgång till. Skulle du alltså ha spelat in samtalet på ett ställe dit allmänheten har tillträde, har du alltså inte begått något brott. Du nämner att du spelade in samtalet på en allmän plats, men då du inte nämner själva platsen, kan jag inte med säkerhet säga om den plats du spelade in samtalet på är en sådan allmän plats som omfattas av bestämmelsen. Jag kan dock som exempel nämna att med allmän plats avses i den relevanta bestämmelsen en buss, en affär, en resestation mm. och allmänheten har också fritt tillträde till sådana utrymmen.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Hör gärna av dig om du känner att du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare