Sprida konversationer från facebook

Är det olagligt att sprida bilder på privata konversationer från facebook? Eller sådant som skrivs i slutna grupper på facebook?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gränsen för vilka uppgifter som privatpersoner får sprida är reglerat i brottsbalken (BrB). I 5 kap. 1 § BrB anges det under vilka förutsättningar en person kan dömas för förtal. Gärningsmannen ska isåfall spridit uppgifter som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt beteende eller på annat sätt lämnar uppgift som är ägnad att utsätta offret för andras missaktning. Detta gäller även om uppgiften är sann under förutsättning att det var oförsvarligt att lämna uppgiften. Att det ska vara oförsvarligt att lämna uppgiften är ett högt ställt krav där flera faktorer ska tas till beaktning t.ex kraven som yttrandefriheten och tryckfrihet ställer i ett demokratiskt samhälle. Vem som tagit del av uppgifterna kan även vara av betydelse, inom närstående kretsar kan det anses försvarligt att sprida uppgifter som hade varit oförsvarliga i ett offentligt sammanhang.

Sedan den 1:a januari 2018 finns även ett nytt brott i 4 kap. 6c § BrB som benämns som olaga integritetsintrång. Enligt bestämmelsen ska den som gör intrång i annans privatliv genom att spridit uppgifter eller bilder och spridningen är ägnad att allvarlig skada den som uppgiften rör dömas för olaga integritetsintrång om gärningen inte var försvarlig med hänsyn till syftet och övriga omständigheter. Uppgifterna eller bilderna ska ha rört t.ex någons sexualliv eller hälsotillstånd, eller att någon utsatts för brott.

Svaret på din fråga blir därmed att utgångspunkten vid spridande av uppgifter är att det är tillåtet. Beroende på vilka typer av uppgifter det rör sig om, gentemot vilka uppgifterna spreds till och i vilket sammanhang kan spridandet utgöra ett brott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jakob PeräRådgivare