FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/01/2020

Städning av fast egendom

Hej vi har sålt vår avstyckade gård. Inga djur har funnit på den på 50år. Byggd 1909. Vi sista kontraktsskrivningen gick allt bra. Vi åkte med köparen till gården och gick igenom alla byggnader. Frågade om allt såg bra ut och va okej.

Då sa de ja på allt.

Vi har lämnat saker vi tycker tillhör gården så som fönster, garderober som var med på planritning, falufärg osv. Allt snyggt och prydligt iordningställt.

Nu två veckor senare måste vi komma och ta bort saker som de plötsligt inte tycker är städat och inte ska ingå är detta verkligen okej?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns ingen lagstadgad regel i jordabalken (JB) som ålägger säljaren att städa en fastighet innan tillträdet sker.

Det är vanligt en klausul (avtalsvillkor) om städning tas med i köpekontraktet. Om det har skett i det här fallet kan säljaren kräva att ni tar bort den lösa egendomen från fastigheten. Vad som är fast egendom regleras i JB 2 kap 1-2 §§. Garderober och fönster som byggnaden inte blivit försedd med är inte fast egendom utan istället lös egendom. Det kan leda till att ni behöver städa undan det, om en klausul om städning finns. Vidare blir en sådan klausul utan verkan om ni har kommit överens om att allt ska ingå (muntliga överenskommelser går före skriftliga enligt allmänna avtalsrättsliga principer).

Hoppas detta besvarade din fråga!

Med vänlig hälsning,

Erik Hellem AnderssonRådgivare