Stämmer min uppsägningstid?

Hej, jag har precis blivit uppsagd, jag jobbar på hotell. Jag har varit anställd på ett icke tidsbestämt vikariat och nu säger de att jag bara har 2 veckors uppsägningstid, stämmer detta?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om uppsägning finns i lagen om anställningsskydd (LAS).

Vikariat är en tidsbegränsad anställning (4 § LAS) men kan övergå till en tillsvidareanställning om arbetstagaren varit anställd i mer än två år under en femårsperiod i vikariat (5a § LAS). Detta är vad jag kommer utgå från har hänt med din anställning i mitt svar.

Uppsägningstiden för en tillsvidareanställning beror på hur länge du arbetat för arbetsgivaren. Uppsägningstiden ska vara minst en månad, men arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid om två månader för det fall att den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år, men kortare än fyra år (11 § LAS).

Jag vill även uppmärksamma om det fall arbetsgivaren har ett tillämpligt kollektivavtal, så kan uppsägningstiden och anställningsformen variera beroende på vad som anges där.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare