Stämpelskatt för aktiebolag

Hej!

Lagfartskostnad är ju 1,5% som privatperson. Men vad är lagfartskostnaden som ett AB? Är den avdragsgill i aktiebolaget?

Mvh Stefan

Lawline svarar

Hej Stefan och tack för att du har vänt dig till Lawline!

Stämpelskatt
Lagfartskostnaden är mycket riktigt 1,5 % för privatpersoner. Detta framkommer av 8 § 1 st. lag om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter.

Stämpelskatten för juridiska personer är 4,25 %, 8 § 2 st. lag om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter.

Stämpelskatten beräknas på hela tusentals kronor och avrundas nedåt.

Avdragsgill kostnad i aktiebolaget
Som huvudregel är utgifter för att förvärva och bibehålla inkomster avdragsgilla som kostnader i inkomstslaget näringsverksamhet, 16 kap. 1 § inkomstskattelagen. Då stämpelskatten är en utgift för att kunna förvärva fastigheten och inkomster som denna genererar är det därmed en avdragsgill kostnad i bolaget. Detta stämmer även överens med de riktlinjer som skatteverket har publicerat på sin hemsida.

Beroende på vad det är för sorts typ av fastighet får utgiften tas upp vid olika tidpunkter. Om fastigheten är en näringsfastighet får utgiften normalt tas upp redan det år som kostnaden uppkommer, dvs. vid köptillfället. Om det inte handlar om en näringsfastighet, är utgiften en avdragsgill kostnad vid beräkning av kapitalsvinstberäkningen vid avyttring av fastigheten.

Tack ännu en gång och hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Douglas NordströmRådgivare