Stämpelskatt vid gåva av villa

Finns det ingen stämpelskatt som ska betalas vid gåva av villa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Stämpelskatt är en lagfartskostnad, d.v.s. den avgift man betalar vid förvärv av fast egendom och regleras i Stämpelskattelagen (här).

Stämpelskatt ska endast betalas om förvärvet av fastigheten sker genom främst köp eller byte. Gåva av fastighet ger alltså inte upphov till skyldighet att betala stämpelskatt. Vid gåva av fastighet gäller den så kallade huvudsaklighetsprincipen, vilken innebär att om ett visst vederlag lämnas mot gåvan kommer hela transaktionen att räknas som en gåva, under förutsättning att vederlaget är lägre än taxeringsvärdet. Vederlaget måste vara mindre än 85 procent av taxeringsvärdet för att du ska slippa stämpelskatten, 5 § Stämpelskattelagen. Om förvärvet är att räknas som en gåva enligt huvudsaklighetsprincipen så behöver du alltså inte betala för lagfarten 4 § Stämpelskattelagen.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare