Står på kontraktet själv - sambos rätt till bostad?

Hejsan. Har en fråga. Jag flyttade hemifrån när jag var 23. Ett förstahandskontrakt. Sen träffade jag en kille, vi fick barn, vi gjorde ett lägenhetsbyte inom samma bostadsbolag. Bott ihop i ca 10 år. Haft ett minst sagt stormigt förhållande. Jag står fortfarande ensam på kontrakten. Har han rätt till lägenheten enligt sambolagen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad säger sambolagen om bostad?

Sambors gemensamma bostad utgör samboegendom, förutsatt att den förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Sambolagen omnämner att både hyresrätt och bostadsrätt avses när man talar om "gemensam bostad" (5 § p. 3 sambolagen).

Vad avgör om lägenheten är samboegendom?

Vad som avgör huruvida din sambo har rätt till lägenheten är huruvida den införskaffade för att ni båda skulle bo där tillsammans eller inte. Att endast du står på kontraktet kommer inte ha en avgörande inverkan på hans rätt till lägenheten. Som huvudregel presumeras det att om ett par skaffar en ny lägenhet och flyttar in betyder detta att lägenheten är avsedd för att båda ska kunna leva tillsammans, vilket innebär att sambolagen blir automatiskt tillämplig. Min uppfattning är därför att din sambo har rätt till värdet på hälften av lägenheten vid en eventuell bodelning. Att ett lägenhetsbyte har skett kan också styrka uppfattningen om att bostaden är avsedd för er två gemensamt; exempelvis om ni bytte till en större bostad för att ni och barnen skulle få en större yta att bo på.

Vem får bo kvar i lägenheten vid en bodelning?

Eftersom du skrivit att det initialt rör sig om ett förstahandskontrakt tolkar jag din fråga som att det är en hyreslägenhet ni bor i. Vid en bodelning sker i praktiken ofta att personen som står på kontraktet till något är den som kommer få ha kvar saken; den sambo som inte står på kontraktet blir kompenserad hälften av det ekonomiska värdet. I din situation skulle detta innebära att eftersom du står på förstahandskontraktet kommer hyresrätten falla på din lott. Dock kan detta innebära att du behöver kompensera honom ekonomiskt (16 § st. 2 sambolagen).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare