Stöld av varor i butik

Jag har blivit misstänkt för stöld men det var en pojke med mig som jag brukar bjuda honom på lunch emellan åt han har ingen uppehållstillstånd jag träffade honom när jag var på tolkuppdrag någongång då tyckte jag synd om honom han är 13 år gammal. Han tog min väska i intersport butik o plockade varor och stoppade in i min väska och när vi skulle ut larmbågarna larmade jag blev stressad för jag såg pojken sprang och visste att han gjort något sen polisen kom och höll förhör

Min fråga vad kommer och hända sedan

Varorna som han tagit osäker om värde men tror de är över 1000

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du inte visste om att pojken stoppade varorna i din väska har du inte gjort dig skyldig till stöld enligt 8 kap 1 § Brottsbalken. Om du däremot visste om att pojken stoppade varorna i din väska har både du och pojken gjort er skyldiga till stöld.

Det som kan vara bra att veta är att en åklagare måste kunna bevisa att du visste om att pojken stoppade sakerna i din väska. Om det till exempel finns en video från butiken där man kan se att du såg pojken stoppa ner varorna kan åklagaren bevisa detta. I sådant fall kan du bli dömd för stöld och troligtvis få villkorlig dom eller böter som påföljd för brottet.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare