FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott23/10/2018

Stoppad för olovlig körning. Ska jag avvakta med uppkörning?

Har blivit stoppad 2 gånger för olovlig körning och är under 18? Min fråga är ska jag chansa och ta mitt körkort har uppkörning osv nu inom kort (oktober) eller ska jag avvakta och se vad jag får?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om körkort finns i körkortslagen (KkL).

Ett körkort får utfärdas till den som har ett körkortstillstånd (3 kap. 1 § 1 punkten KkL).

Körkortstillstånd får endast utfärdas till den som kan anses som en lämplig bilförare. För att du ska anses lämplig att inneha ett körkort krävs att du kan respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken (3 kap. 2 § 2 stycket KkL). Om du inte anses vara en lämplig bilförare på grund av någon av nämnda personliga förhållanden, det vill säga att du inte anses visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken, så utfärdas en spärrtid. Under spärrtiden kan du inte få ett körkort utfärdat. Spärrtiden kan vara lägst en månad och högst tre år (3 kap. 9 § KkL).

På grund av att det finns en risk att det utfärdas en spärrtid med anledning av din olovliga körning rekommenderar jag att du avvaktar beslut.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emilia SimuRådgivare