Störande grannar

Fråga: Vilka rättigheter har jag som har en hyresrätt mot hyresvärden. Situation: jag flyttade in i en hyresrätt nyligen (ingen visning pga corona), fick se bilder fråm gamla hyresgästen istället. Jag insåg att väggarna hade dålig isolering mot ljud och mina grannar hörs jättemycket! Skrikande barn hela tiden och det hjälper ej att prata med dem. Har pratat med hyresvärden(bostadsförmedlingen) och de kan ej hjälpa mig. Så min fråga är vilka åtgärder kan jag vidta på lagligt sätt för att få min rätt till ett bekvämt boende.

Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om hyresförhållanden så är 12 kap i Jordabalken (JB) tillämplig. Som hyresgäst har man en skyldighet att se till att grannar inte utsetts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö. Dessutom måste störningarna vara sådana att dem inte bör rimligen tålas av grannarna, enligt 12 kap 25 § JB. Detta är alltså en bedömningsfråga. Mindre störningar som får tålas av grannarna är exempelvis sådana ljud som är normalt förekommande såsom ljud från barn som leker. Det är den allmänna uppfattningen som blir avgörande för vad som anses vara en godtagbar störning. Det ska även nämnas att man inte tar hänsyn till känsliga personer eller nattarbetare.

Vilka åtgärder kan du vidta?

Det man i första hand ska göra är att kontakta sin hyresvärd och påtala störningarna från grannen, vilket framgår av din fråga att så redan har skett. Hyresvärden ska då ge grannen en tillsägelse och även se till att grannen upphör med störningarna. Om grannen inte rättar sig efter tillsägelsen och störningarna betraktas som allvarliga kan hyresvärden säga upp grannens hyresavtal, enligt 12 kap 42 § 1 st. 6 p JB. Utifrån din fråga uppfattar jag det som att den hyresvärd inte vill hjälpa dig. I en sådan situation kan du själv driva ärendet i hyresnämnden som i sin tur kan besluta om åtgärdsföreläggande. Ett sådant föreläggande innebär att hyresvärden blir skyldig att åtgärda problemet inom en viss tid. I ditt fall skulle detta innebära att hyresvärden är skyldig att se till att din granne upphör med störningarna. Detta förutsätter att hyresnämnden kommer fram till att störningarna är så allvarliga som lagen anger i 12 kap 25 § JB. Vidare kan du eventuellt ha rätt till nedsatt hyra för den tid som störningarna pågår, enligt 12 kap 16 § 3 st. JB. Det kan exempelvis vara bra att dokumentera vilka tider som din granne stör och samla bevis för att din granne stör så pass mycket att det inte bör tålas.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga annars är du alltid välkommen åter!

Med vänliga hälsningar
Fawzia HassounRådgivare