Störig granne?

Hej, jag bor i ett student boende och min granne har antastat och trakasserat mig och andra av mina grannar. Vi har polis anmält det och kontakta hyresvärden men inga åtgärder har skett. Vad kan jag göra för att få honom att flytta ut/hyres värden att ta åtgärder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Trakasserier kan betyda många olika saker. Av din beskrivning framgår det ej hur eller på vilket sätt er granne har trakasserat er. Men om ni upplever er trakasserade, kan ni polisanmäla personen i fråga. Jag kan inte med säkerhet säga om och i så fall vilka brott din granne skulle kunna göra sig skyldig till (då jag inte känner till alla omständigheter), men ni kan försöka kontakta polisen och fråga om förutsättningen för att göra en anmälan. Du nämner dock att ni redan har anmält till polisen, har ni försökt kontakta polisen igen och frågat var i processen ert ärendet befinner sig? Är en anmälan inte är möjlig men problemen fortsätter, grannen kanske är svår att få kontakt med, uppvisar sjukdomssymptom eller om ni till och med tror att hen utgör en fara för sig själv och sin omgivning kan ni kontakta socialtjänsten i er hemkommun och fråga om de kan göra någonting. Du nämner även att du tagit upp detta med din hyresvärd. Om grannen är högljudd och stökig är din hyresvärd skyldig att underrätta din granne om störningarna. Om det är så att din hyresvärd inte skulle göra det rekommenderar jag dig att vända dig till hyresnämnden som agerar som medlare i tvister som rör hyra.

Hoppas du får svar på frågan!

Med vänlig hälsning

Minella KurjakovicRådgivare