FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder19/11/2021

Straff för grovt bidragsbrott

Min kompis har erkänt ett grovt bidragsbrott på 230000kr vad kan hon få för straff?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om grovt bidragsbrott

Bidragsbrotten och straffskalan för dessa brott regleras i bidragsbrottslagen (BBL). Vid bedömning av huruvida ett bidragsbrott är att anses som grovt ska man särskilt beakta om brottet har rört betydande belopp, om gärningspersonen har använt falska handlingar, eller om brottsligheten har utövats systematiskt eller i större omfattning. (3 § BBL)

Vad som avses med "betydande belopp" anges inte i lagen men enligt Åklagarmyndighetens vägledning borde det röra sig om fem prisbasbelopp, vilket för nuvarande år är 238 000 kr. (Rättslig vägledning 2021:8, s. 14 f.) Viktigt att notera är att prisbasbeloppet stiger varje år, vilket innebär att den nämnda beloppsgränsen kan ha varit lägre när brottet begicks (du kan hitta prisbasbeloppen här).

Det aktuella bidragsbrottet på 230 000 kr hamnar väldigt nära denna gräns. Förutom beloppet ska också övriga omständigheter beaktas och särskilt de som räknas upp ovan. Grovt bidragsbrott kan alltså komma i fråga även om beloppet i förevarande fall understiger den angivna beloppsgränsen. Trots att din kompis har erkänt gärningen ankommer det på domstolen att avgöra huruvida det rör sig om ett grovt bidragsbrott eller om det exempelvis är att anses som bidragsbrott av normalgraden.

I vissa fall kan åklagaren utfärda ett strafföreläggande istället för att få frågan prövad i domstol. Detta förutsätter dock indirekt att det inte råder någon osäkerhet kring brottsrubriceringen och att din kompis accepterar föreläggandet m.m. (48 kap. 4 § rättegångsbalken)

Vad kan straffet bli?

För grovt bidragsbrott föreskrivs fängelsestraff som kan vara minst sex månader och högst sex år. (3 § BBL) Domstolen kommer att beakta förmildrande och försvårande omständigheter när straffet bestäms. I bedömningen kommer domstolen bland annat att beakta om den tilltalade tidigare har gjort sig skyldig till brott. (30 kap. 4 § brottsbalken; BrB) Förmildrande omständigheter kan emellertid vara exempelvis att den tilltalade har försökt förebygga, avhjälpa eller begränsa skadan av brottet, frivilligt angett sig eller om straffet är oproportionerlig. (29 kap. 5 § BrB)

Trots att fängelse är den enda påföljden som föreskrivs för brottet kan den tilltalade få ett lindrigare straff, exempelvis villkorlig dom förenad med böter, om omständigheterna är tillräckligt förmildrande. (29 kap. 5 § BrB) Om straffskalan överstiger ett års fängelse, vilket den gör för grovt bidragsbrott, finns dock en presumtion för fängelsestraff.

Slutsats

Om din kompis döms för grovt bidragsbrott kan hon få ett fängelsestraff som kan vara minst sex månader och högst sex år. Om det inte föreligger försvårande omständigheter, exempelvis om brottet inte har utövats systematiskt eller om det inte rör sig om organiserad brottslighet, kommer hon sannolikt inte hamna på den övre delen av straffskalan. Att beloppet i detta fall understiger vad som enligt vägledningen anses vara "betydande belopp" tyder också på att ett lindrigare straff kan vara för handen. Eftersom straffskalan för brottet överstiger ett års fängelse kan ett annat brott än fängelse endast undantagsvis bli aktuellt.

Jag hoppas det svarar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Roman SzuterRådgivare