FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott16/12/2020

Straff för olovlig körning respektive grov olovlig körning

Hej. Är en kille på 17 år som har blivit misstänkt för olovlig körning. Iallafall så låg ägaren till bilen i skåpet och 2 av mina vänner satt fram obältade. Vad kan straffet bli? Har fått tid för förhör.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga!

I mitt svar kommer jag utgå ifrån lag om straff för vissa trafikbrott (trafikbrottslagen).

Straff för olovlig körning

Den som kör ett körkortspliktigt fordon utan att ha giltigt körkort döms för olovlig körning till böter. Brottet leder oftast till 1500 kr eller 30 dagsböter (3 § trafikbrottslagen).

Straff för grov olovlig körning

Omständigheter som leder till att den olovliga körningen är att anse som grov är bland annat huruvida brottet har skett vanemässigt eller i större omfattning. Straffet är då fängelse i högst sex månader. I sammanhanget bör dock nämnas att straffet för grov olovlig körning blir oftast dagsböter och som regel ett högre antal dagsböter än vid olovlig körning. För att dömas till fängelse krävs försvårande omständigheter. Ett exempel på en försvårande omständighet är ifall man har blivit dömd för olovlig körning flera gånger tidigare (3 § trafikbrottslagen).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma med ny fråga!

Vänligen,

Atefa JafaryRådgivare