Straff för ringa narkotikabrott

Hej jag undrar om ringa narkotikabrott alltid förblir ett brott som enbart ger böter(Cannabis, THC) även om det sker upprepade gånger tex säg 20 gånger hos en enskild individ. Jag har inte hittat någon information på nätet kring detta men med tanke på att brottet inte är allvarligt så borde de förbli ett bötesbrott alla gånger?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om straff för ringa narkotikabrott hittar du i Narkotikastrafflagen (NSL), se https://lagen.nu/1968:64, och i Brottsbalken (BrB) se https://lagen.nu/1962:700.

Enligt NSL 2§ så kan ringa narkotikabrott ge upp till sex månaders fängelse så det är alltså fullt möjligt att bli dömd till fängelse för ringa narkotikabrott även om brottet normalt bestraffas med böter. Vilket straff man får beror helt och hållet på domstolens bedömning av brottets straffvärde i det enskilda fallet. Till exempel så beror det på vilken typ av narkotika det rör sig om, hur mycket det är och ifall det är avsett för personligt bruk eller inte. När man bedömer straffvärdet av brottet så ska dessutom återfall tas med som en försvårande omständighet (BrB 29 kap 4§). Man kan alltså mycket väl bli dömd till fängelse.

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare