FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott16/06/2021

straff vid penningtvättsbrott

har rättegång om penningtvätt brott

Paragraf 3

Den misstanke som finns på mig är 50tusen kroner

Har fast jobb

aldrig varit dömd tidigare eller misstänkt.

Händelse skedde för 3årsen

Vad för straff kan dom ge?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar vilken typ av straff och hur långt ett straff kan bli om du står åtalad för penningtvättsbrott enligt 3 § i lag (2014:307) om straff för penningtvättsbrott (penningtvättsbrottslagen)

Vilket straff som kan bli aktuellt och hur långt ett straff kan bli regleras i penningtvättsbrottslagen och brottsbalken (BrB).

Varje enskilt brott har en straffskala som beskriver vilken typ av påföljd som kan bli aktuell och hur långt ett straff får vara

Straffet för ett brott ska bestämmas med hjälp av brottets straffvärde, vilket exempelvis bedöms genom att beakta vilken skada den brottsliga gärningen medfört (29 kap. 1 § BrB). Andra omständigheter som påverkar straffvärdet är eventuella försvårande eller förmildrande omständigheter i det enskilda fallet (29 kap. 2 § och 29 kap. 3 § BrB). Straffvärdet ska bestämmas inom gränserna för brottets straffskala. Vilken straffskala ett brott har anges i varje enskild straffbestämmelse, och beror av hur allvarlig den aktuella brottstypen är i jämförelse med andra brottstyper.

I ditt fall rör åtalet penningtvättsbrott. Straffskalan för penningtvättsbrott är fängelse i lägst 14 dagar till högst 2 år (3 § penningtvättsbrottslagen).

Trots att fängelse finns i straffskalan finns möjlighet att en annan påföljd blir aktuell

I svensk rätt finns en uppfattning att fängelse generellt sett är en olämplig påföljd. Domstolen ska i sin bedömning av om fängelse är en lämplig påföljd beakta omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse. Omständigheter som beaktas är brottets bedömda straffvärde, den tilltalades eventuella tidigare brottslighet och vilken typ av brott som den tilltalade nu står åtalad för (30 kap. 4 § BrB). Påföljder som istället kan bli aktuella om fängelse bedöms vara olämpligt är villkorlig dom eller skyddstillsyn (30 kap. 7 § eller 30 kap. 9 § BrB).

Vad innebär detta för dig
Jag kan tyvärr inte fastställa vad straffet blir för dig om du döms för det aktuella brottet du är åtalad för, eftersom jag saknar kännedom om omständigheterna. Straffets längd kan bara beslutas av en domstol. Det jag kan säga är att straffskalan är fängelse i lägst 14 dagar och högst 2 år. På grund av att fängelse normalt ses som en olämplig påföljd i svensk rätt är det möjligt att skyddstillsyn eller villkorlig dom bedöms vara lämpligare påföljdsalternativ.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att inkomma med fler frågor till Lawline om du har ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Anna MandersRådgivare