Straffansvar för mobbning och trakasserier

Hej,

Skulle vilja ha hjälp och råd. Kan man stämma ICA nära hos oss på grund av mobbning och trakasserier? Det här pågått på tre eller fem år nu. Dem mobbar hela min familj nu.

skulle vilja skriva hela detaljer här men det passar inte.

mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Mobbning är inte straffbart i sig, däremot kan aktuella brott vara förtal, förolämpning eller ofredande beroende på hur det ser ut i ditt fall. Trakasserier kan även aktualisera ofredande.

I din fråga har du inte angett på vilket sätt mobbning och trakasserier sker, vilket gör det svårt för mig att avgöra vad du kan stämma dem för. Förstår att du inte vill gå in på detaljer. Jag har därför nedan valt att istället förklara de olika brotten förtal, förolämpning och ofredande allmänt.

Förtal regleras i 5 kap 1 § brottsbalken (BrB) och aktualiseras när någon lämnat uppgift som är ägnad att utsätta någon för andras missaktning. Det blir fråga om uppgiftens allvarliga beskaffenhet, t.ex. att utpeka någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt. Ett utpekande sker om det når ut till minst en utomstående person (tredje man). Exempel på förtal kan vara att sprida rykten om att en person är kriminell (brottsling).

Förolämpning regleras i 5 kap 3 § BrB när någon smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende. Vidare måste förolämpningen vara riktad direkt mot den person som förolämpningen gäller. Ett exempel kan vara att någon riktar skällsord mot en annan person och att gärningspersonen har uppsåt till att såra offrets självkänsla.

Ofredande regleras i 4 kap 7 § BrB. Det krävs för ansvar att gärningen skett genom hänsynslöst beteende och utgör en kännbar fridskränkning. Trakasserierna får alltså inte vara för banala utan bör vara av viss kvalitet och regelbundenhet. Ett exempel på ofredande kan vara att upprepat ringa någon mitt i natten och på så sätt störa personens nattro.

Du välkommen att ringa vår telefonrådgivning på 08-533 300 04 för mer hjälp och rådgivning om hur du ska gå tillväga

mvh

Therese AxénRådgivare