Straffföreläggande för ringa narkotikabrott m.m

Hej, för lite över en månad sen åkte jag fast för ringa narkotika och för en vecka sen för rattfylla då jag varit på studentfest dagen innan och skulle till skolan dagen efter, blåste precis över gränsen och dom tog mitt körkort direkt. Igår fick jag strafföreläggande för ringa narkotika som jag har betalat. Det står att när man betalat går det inte att överklaga beslutet men idag ringde åklagaren och sa att strafföreläggandet inte gäller längre då jag åkte dit för rattfylla också, så dom vill ta det till rättegång. Så frågan är om dom kan ta tillbaka det när jag redan godkänt och betalat?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om strafföreläggande

Ett strafföreläggande utfärdas av åklagare och syftet med ett sådant föreläggande är att den misstänkte ska erkänna gärningen och acceptera den föreslagna påföljden. För det fall ett strafföreläggande godkänns av den misstänkte kan därmed inte gärningen bli föremål för prövning i rättegång (48 kap. 3 § andra stycket rättegångsbalken).

Strafföreläggande kan godkännas på två olika sätt:

-Den misstänkte godkänner föreläggandet skriftligen (48 kap. 9 § rättegångsbalken).

-Den misstänkte betalar in hela beloppet (48 kap. 11 § rättegångsbalken).

Din situation

Det är viktigt att komma ihåg det faktum att strafföreläggandet för det ringa narkotikabrottet inte omfattar rattfylleribrottet. Med andra ord är åklagaren inte förhindrad att väcka åtal för rattfylleri, enbart för att du godkänt ett strafföreläggande för det ringa narkotikabrottet. Du godkände strafföreläggandet i och med att du betalade in summan.

Däremot, om åklagaren försöker åtala dig för ringa narkotikabrott, kommer ett sådant åtal avvisas av tingsrätten på grund av det finns ett godkänt strafföreläggande (48 kap. 3 § andra stycket rättegångsbalken och 30 kap. 9 § första stycket rättegångsbalken).

Vänligen,

Oscar StenmarkRådgivare