FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/06/2020

Straffmyndighet och infekterade bråk

Hej! Jag har några frågor (jag och tjejenär08or) en tjej har busringt mig med en kompis och sa till mig att gå ut till min skola(jag bor nära min skola) och jag hör då att det är hennes kompis men för säkerhets skull så ringer jag min kompis som från sitt fönster kan hålla koll på mig sen kommer hon hennes syster och kompisen o låtsats som inget men vi börjar bråka och massor av saker var det något olagligt hon gjorde och får hon något straff om jag anmäler?

2. Samma tjej har också skrivit till mig och skrivit att jag är en mobbare men mobbning är enligt henne att jag bitchblickar och snackar skit (vilket jag inte gör ) jag har tatt screenshot på det hon skrivit o eftersom att lärarna sa till henne att hon skulle hålla sig borta från mig på skoltid så sa hon till mig att de bara sa till henne att på skoltid skulle hon hålla sig borta (de kan ju inte bestämma vad hon ska göra efter skoltid) jag svarade på hennes frågor o skrev vad jag tyckte de ända som jag inser var dumt o skriva var när hon skrev du beter dig som om jag är död för dig eller något jag skrev då "du är död för mig" eller när hon skrev (kommer inte ihåg vad hon skrev) o jag skrev "det jag gör mot dig förtjänar du" o jag menade liksom att jag inte gör något bara för att. Är något av detta ett brott? 3. Jag har bråkat med henne och hennes kompis hela bråket slutade med att de sa: Hora och mord hota mig hennes kompis har bett om ursäkt och vi är vänner nu kan jag anmäla henne och vad får hon för straff

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Dina frågor regleras av brottsbalken (BrB).

Det låter som en tråkig situation för er båda. Jag föreställer mig att ingen av er inblandade vill bråka, och jag tycker att det låter bra att ni förlåtit varandra och är vänner igen.

Du nämner att ni båda är födda år 2008, och därför måste vara 11 eller 12 år gamla. I Sverige kan man inte dömas för något brott som man begår innan man fyller 15 år (1 kap. 6 § BrB). Jag skulle egentligen kunna nöja mig där, men kommenterar också kort situationen du beskriver och möjligheterna att det som sagts och gjorts är olagligt (även om ni båda är för unga för att kunna dömas för det):

Ser vi till dina frågor 1–2 ser jag inte att någonting i din beskrivning utgör brott. Det är inte i sig olagligt att bråka eller att tycka att någon är en mobbare, och även om det ibland kan låta hårt att säga att någon är "död för en" är det inte i sig brottsligt. Sådana här situationer är ofta – precis som alla mänskliga relationer – komplicerade, och det kan under vissa omständigheter vara brottsligt att säga sådana saker. Jag får dock inget intryck av att det sagts eller gjorts någonting brottsligt i just din situation.

Ser vi till din fråga 3 är det de sa till dig typiskt sett brottsligt. Mordhot heter på juridiskt språk olaga hot, och kan bestraffas med fängelse i upp till ett år. Brottet begås genom att man hotar någon annan med en brottslig gärning (exempelvis mord eller misshandel), på ett sätt som är menat att väcka allvarlig fruktan hos den blir hotad (4 kap. 5 § BrB). Att kalla någon "hora" faller inte under olaga hot. Det är ändå typiskt sett brottsligt, och kallas på juridiskt språk förolämpning. Förolämpning kan enbart bestraffas med böter, och är alltså inte ett lika allvarligt brott som att mordhota någon (5 kap. 3 § BrB).

Sammanfattningsvis är det alltså inte olagligt att bråka, men däremot att mordhota någon och att kalla någon alltför nedsättande saker. En förutsättning för att kunna dömas för något brott är samtidigt att man fyllt 15 år, vilken ingen av er gjort. Om du anmäler tjejen kan hon därför inte få något straff, även om det hon gjort är brottsligt.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare