Strafföreläggande

Har fått strafföreläggande med dagsböter. Urkundsförfalskning, förvanskning av urkund, bedrägeri och försök till bedrägeri. Alla brotten har jag erkänt redan innan detta till målsägarna, som är min läkare (förvanskning av urkund), och exfru(de andra rubr. ). Bedrägeri: lånade smslån 2000:- i hennes namn, men betalade allt tillbaka i tid. Erkände för exet direkt. Försök bedrägeri: Försökte göra om samma som ovan, men gick ej. Förvanskning av urkund),.: Skapade ett papper och skrev under med läkarens namn, för att få ut min medicin tidigare än avsett på apoteket. Anses som ringa enl. åkl. Urkundsförfalskn: Skapade en fullmakt i exets namn, för att kunna hämta ut sonens medicin. Samma som jag har. För jag hade lånat ut min till honom. Medicinen 'r mot ADD, som även sonen arh. Har ff samma läkare och det fungerar bra nu. Brotten gjordes i desperation, fungerar ej utan medicin, blir desperat. Aldrig straffad, skötsam med jobb och småbarn. Men i mkt svår sits ekonomiskt, p.g.a. lån ihop med senaste sambon(5 år) som hon vägrar betala, Process pågår, verkar gå min väg. Men har lidit skada av detta under minst ett år vilket innebär skuldsaldo, tappat mitt hus, kort sagt ekonomisk katastrof. Skall jag godkänna villkorlig dom och dagsböter? Problemet är att jag arbetar i känslig verksamhet och kommer under våren bli säkerhetsklassad via säpo, i klass 2. Mitt erkännande kan således innebära förlust av jobbet i värsta fall.... Vad kan hända vid en rättegång ist... tror ni? Mkt rädd och ångerfull småbarnsfar på 42 år. Aldrig begått brott förr!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Om jag har förstått frågan rätt så har du alltså redan fått ett strafföreläggande från åklagaren som du ska svara på? Godkänner du strafföreläggandet ersätter detta en rättegång, och du får dina dagsböter som du skrivit. Uppgifterna om att du har begått brott antecknas även i belastningsregistret.

Strafföreläggande är möjligt för brott där påföljden  är begränsat till böter och/eller villkorlig dom. Men att godkänna strafföreläggandet är frivilligt, och du kan istället låta åklagaren väcka åtal, och låta domstolen döma.

Med de uppgifter du har, och att du redan erkänt för målsägandena, tror jag dock att det kan vara svårt att få en friande dom. Allt handlar dock om bevisning, och det måste "stå utom allt rimligt tvivel" att du är skyldig till brottet. Man kan ju alltid neka till brottet, men du får tänka på att även målsäganden kommer att höras i detta fall.

Det är alltså du som avgör om du vill att domstolen ska pröva målet. Påföljden kommer troligen att bli densamma om du blir dömd  i domstolen. Att du inte tidigare begått brott, att du var desperat etc. är att se som förmildrande omständigheter, men gör inte att det inte blir någon påföljd om du anses skyldig till brotten.

Ska jag sammanfatta det hela kan du alltid välja att inte godkänna strafföreläggandet, men då kommer det istället troligtvis att väckas åtal. Hur ditt jobb ser på detta är ju upp till dem att bestämma. Det går ju dock alltid att prata med sin arbetsgivare och förklara sin situation. Alla kan göra fel någon gång, och ibland är det kanske bättre att vara ärlig och lösa det på det sättet istället.

Lawline RådgivareRådgivare